onsdag 10 juni 2015

Studenttårta - Chokladmousse

Nästa studenttårta på G, denna gången till lillebror som tar studenten om två dagar den 12/6! Det kommer att bli en chokladtårta med massor av choklad! Så eftersom jag är ledig idag så har jag sett till att få några saker gjorda här hemma, bakat alltså.

Jag hittade ett recept på smörkräm med intressanta ingredienser, vit choklad, smör och Philadelphia. Jag testade att göra det i morse men den blev väldigt lös. Jag ställde in den i kylskåpet och hoppas att den är bra tills imorgon. Annars kan det blir problem eftersom den mörka chokladmoussen kommer att skina igenom sockerpastan och dessutom använder jag smörkräm så att sockerpastan inte ska "smälta" av moussen.


Tårtbotten består av en chokladbotten vilket jag gjorde efter detta receptet. Jag vet inte riktigt vad som gick snett men den blev inte så som på bilden och inte så som jag ville ha den. Kanske var det för att jag ändrade på ingredienserna (?) Jag gjorde 1 sats + 1/2 sats. Men som tur va skulle jag använda den till en moussetårta med lösmousse. På så sett kan jag bara lägga i "bitarna" av tårtbottnarna och sedan fylla upp med moussen utan att det märks att bottnarna inte är hela.

Chokladmoussen är gjorde efter detta recept. och jag vispade grädden rätt så lös så att det ska bli en fin slät yta. Här gjorde jag också dubbelsats eftersom det är till en tårta som är 26 cm i diameter.
Lätt vispad grädde.
Här är lite bilder på när jag fyller upp tårtan och som ni ser är bottnarna långt ifrån hela..
Det som är runt om är plastfickor som har klippt i remsor och sedan tejpat ihop, behövdes en plastficka till detta, tejpar på ett ställe. Smidigt om man som jag inte har något annat hemma. Glömde köpa cellofan som jag använde till hallonmousse tårtorna . Men plastfickorna funkade minst lika bra! Jag satte in tårtan i frysen när den var klar eftersom den inte ska ätas förrän på fredag. Imorgon ska jag täcka den med smörkrämen som jag också gjorde idag och sedan forma den som en studentmössa, Om allt går enligt planerna! Eventuellt kanske det blir så att vi behåller den som den är med bara chokladmousse.

Uppdatering: Studenten har talat och gillar inte marsipan eller sockerpasta så då blir det att behålla den som den är med moussen runt omkring. Hmm nu måste jag hitta på ett sätt att dekorera den snyggt!

Här är första bottnen
Första lager mousse 
Andra bottnen läggs i
Ett till lager mousse 
Sista bottnen på
Sista lagret av mousse. Klar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar