onsdag 5 mars 2014

Ingen semla, muffins istället!


Missade helt att det var fettisdagen igår! Jag fick nog av semlor redan i slutet av Januari eftersom konditorierna börjar producera semlor på juldagen så tanken kom inte ens nära. Eftersom det inte blev någon semla så bestämde jag mig för att göra några muffins istället. En chokladmuffins med marshmallow! 
Receptet var enkelt, i princip bara att röra ihop. 


Ingredienser:
70 g smör

275 g vetemjöl
6 msk kakao
3 tsk bakpulver
85 g strösocker
100 g mjölkchoklad, hackad
55 g små marshmallows
1 stort ägg
3 dl mjölk

Gör så här: 
  1. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt för 12 stycken muffins.

  2. Smält smöret på spisen eller i mikron.  

  3. Blanda ihop mjöl, kakao och bakpulver (rör ihop noga) i en stor skål.
    Rör ner socker, marshmallows och hackad choklad 
    (jag var lat och delade chokladen i mindre bitar, fungerade utmärkt!).

  4. Vispa ihop ägg, mjölk och smält smör i en separat skål och rör sedan försiktigt ner blandningen i de torra ingredienserna till en tjock smet. Fördela smeten i muffinsformarna. 

  5. Grädda muffinsen i 190 grader i 20-25 minuter. Ta ut dom och låt dom svalna i plåten några minuter.

  6. Ta sedan ut dom från plåten och låt de svalna på ett bakgaller
    Detta gör du eftersom luften cirkulerar bättre och de svalnar snabbare. Om du lämnar dom på plåten kommer de att fortsätta bakas på undersidan eftersom plåten är varm. 

La på chokladsmörkräm som jag hade kvar ifrån chokladtårtan
medans de fortfarande var varma så att krämen smälte över dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar