onsdag 27 maj 2015

Nathans kalas

Nathan fyllde 28 år den 14 maj och vi hade nyligen kalas för honom, och självklart hade vi också tårta!


Tårtan jag gjorde bestod av två bottnar med hallonsylt, tinade hallon och vaniljgrädde. Dekorationerna ovanpå är av socker pasta som är från Odense och inköpt på Panduro i Kristianstad. Underbart att den affären har kommit till Kristianstad så slipper man beställa allting online (jag gillar att kunna se och röra det jag ska köpa och framförallt ha någon att fråga som jobbar där)
Blommorna är gjorda av utstickare som jag testade för första gången och provade mig fram. Ska använda dom mer till student tårtorna som jag ska göra nu på fredag om två dagar!!
Då ska jag forma två stycken prinsesstårtor som studentmössor och ovanpå den ena ska det vara två hästar gjorda av pastillage och på den andra ska det vara två hästskor gjorda av brun sockerpasta fast penslade med silver pulver. På bägge ska det sedan va blommor i blått och gult, svenska student färger!

De senaste dagarna har jag lärt mig så mycket om olika sockerpastor, pastillage, royal icing, och alla dessa olika namn på vad som är olika och vad som är samma. Men det kommer jag berätta om i nästa inlägg där jag kommer visa studenttårtorna också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar