fredag 12 oktober 2012

Förkylningen flödar

Här sitter jag med snorig näsa och ont i halsen en fredag och tackar google för att det existerar. Sökorden idag var, "Bra mat vid förkylning" och google gav mig Maten som kan lindra din förkylning. Några bra enkla tips om vad man kan äta för att hjälpa till kroppen att lindra förkylningen. Jag utnyttjade dessa tips genom att röra ihop lite av de jag hade hemma och det blev till en blomkålssoppa. 




Blomkålssoppan:

ca: 400 g blomkål
ca: 7 dl vatten
1 buljongtärning (valfri, jag använde kyckling)
1/2 stor gul lök
3 små klyftor vitlök
2 morötter
1 schalottenlök
2 msk krossade linfrö
ca: 1 1/2 dl kvarg (kesella) 1%
Vitpeppar
Kryddmix (svartpeppar, salt, vitlök mm..)


  1. Börja med att skölja och dela blomkålen. Koka upp vatten tillsammans med en buljongtärning i en gryta. 
  2. Hacka morötter och schalottenlök i små bitar. Dela löken i större "klyftor". Pressa vitlöken. 
  3. Lägg ner grönsakerna och linfröna och koka i ca: 15 minuter.
  4. Häll av buljongvattnet i en skål samt en liten del av grönsakerna.
  5. Mixa resten av grönsakerna.
  6. Krydda mixen.
  7. Blanda i kvargen i buljongvattnet och mixa det. Rör sedan ner det bland grönsaksmixen.
  8. Om man vill ha soppan tjockare:  
    • Blanda i maizena i lite kallt vatten
    • Häll i det i soppan och låt soppan koka upp
    • Sjud i ca 2 minuter
  9. Dekorera med lite persilja, jag hade även i lite knäckebröd i kanten som ni ser på bilden. 
Jag tror att det var allt jag hade i men improviserade lite så om någon bestämmer dig för att prova det får ni kanske också testa er fram lite. :) Soppan avnjutes framför filmen, Pirates of the Caribbean: At World's End . Älskar Johnny Depps skådespel i denna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar