torsdag 18 september 2014

Tjugoett års Banana Cake

21 år gammal och en till tårta att baka! 

 Gjorde nog alla fel man kan göra under detta tårtbak och det jag gjorde rätt var väl att fortsätta baka även efter det femte bakslaget.. Och ett tips till mig och ni som läser, läs alltid igenom hela receptet innan ni börjar baka! :) 

MANGOLIA BAKERY'S BANANA CAKE
Jag blandade ihop fel ingredienserna i fel bunke, ibland med mängden i receptet och ibland med det halverade (gjorde en halv sats, eller ja iallafall med vissa ingredienser) ! MenMen det löste sig, jag gillar inte att slänga och börja om så jag fortsatte iallafall och det blev lyckat tro det eller ej. 

När jag kom till smörkrämen som bestod av en maräng, misslyckades jag givetvis med marängen också och vände mig till min kära Google <3  Där hittade jag en annan blogg om hur man räddar en maräng och det räddade mig också, hel underbart! 

Om marängen är för lös, sätt in den i kylskåpet ett tag, ta ut och vispa igen. Om marängen då blir för "hård" "äggröra-liknande" så ta ca. 1/2 dl av marängen och värm i micron, vispa sedan i detta i resterande  maräng och så får du förhoppningsvis en perfekt maräng. Som jag faktiskt lyckades med!

En till underbar tårta från Roy Fares receptbok! 

Jag blev nöjd till slut! 
  

måndag 18 augusti 2014

Mocha Roulade

Till födelsedags"barnet" :)
Mamma fyllde år och vad är inte en bättre födelsedagspresent än en bakelse! Dessutom fick jag och min sambo Nathan chansen att testa ett nytt recept från Patrica Lousada och hennes receptbok "Chocolate". Första gången jag hört talas om henne var när Nathan fick boken i födelsedagspresent tidigare detta året så det var spännande att prova baka något av hennes recept. 

Mocha Roulade 

En choklad rulltårta med mochafyllning, utan något mjöl så perfekt för gluten och speciellt om man älskar choklad och kaffe. Eftersom vi inte är några brandydrickare hade vi inte någon brandy hemma och därmed ingen brandy i rulltårtan så som det stod i orginalreceptet. Jag hittade någonstans på internet att man kunde använda apelsinjuice istället så det gjorde vi istället. Smakade inte speciellt mycket av apelsinjuicen och jag saknade inte brandysmaken heller.. Så resultat blev väldigt lyckat och alla var nöjda med utseendet så som smaken. 

Det färdiga resultatet


Jag och Nathan skär upp tårtan <3 




onsdag 5 mars 2014

Ingen semla, muffins istället!


Missade helt att det var fettisdagen igår! Jag fick nog av semlor redan i slutet av Januari eftersom konditorierna börjar producera semlor på juldagen så tanken kom inte ens nära. Eftersom det inte blev någon semla så bestämde jag mig för att göra några muffins istället. En chokladmuffins med marshmallow! 
Receptet var enkelt, i princip bara att röra ihop. 


Ingredienser:
70 g smör

275 g vetemjöl
6 msk kakao
3 tsk bakpulver
85 g strösocker
100 g mjölkchoklad, hackad
55 g små marshmallows
1 stort ägg
3 dl mjölk

Gör så här: 
  1. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt för 12 stycken muffins.

  2. Smält smöret på spisen eller i mikron.  

  3. Blanda ihop mjöl, kakao och bakpulver (rör ihop noga) i en stor skål.
    Rör ner socker, marshmallows och hackad choklad 
    (jag var lat och delade chokladen i mindre bitar, fungerade utmärkt!).

  4. Vispa ihop ägg, mjölk och smält smör i en separat skål och rör sedan försiktigt ner blandningen i de torra ingredienserna till en tjock smet. Fördela smeten i muffinsformarna. 

  5. Grädda muffinsen i 190 grader i 20-25 minuter. Ta ut dom och låt dom svalna i plåten några minuter.

  6. Ta sedan ut dom från plåten och låt de svalna på ett bakgaller
    Detta gör du eftersom luften cirkulerar bättre och de svalnar snabbare. Om du lämnar dom på plåten kommer de att fortsätta bakas på undersidan eftersom plåten är varm. 

La på chokladsmörkräm som jag hade kvar ifrån chokladtårtan
medans de fortfarande var varma så att krämen smälte över dem.



fredag 28 februari 2014

Red velvet cake

Gjorde ännu en tårta ifrån Roy Fares receptbok och
denna gången blev det en Red velvet cake. 


Den färdiga tårtan.
För det första är detta förmodligen en av mina älsklings receptböcker, killen är underbart talangfull. Tjusiga tårtor och söta kakor och allting blir till goda bakverk! Men efter att gjort både Brown sugar shortbread och denna Red velvet cake så inser jag att jag är en aning för rastlös ibland när jag ska låta det svalna!



De röda bottnarna
Och denna gången blev även philadelphia-frostingen allt för lös.. Men skam den som ger sig! När vi inser att bottnarna faller sönder (förmodligen pga. att jag inte kunde vänta tills de svalnat ordentligt) och när fyllningen är alldeles för lös lyckades vi trots detta sätta ihop den inuti formen vi bakade bottnarna i. Efter Nathans briljanta idé att sätta in den i frysen över natten tog vi ut den dagen efter och den var relativt stabil! För min smak var fyllningen för söt men bottnarna höll sig saftiga och goda hela veckan och den var omtyckt av alla de som smakade den. Anledningen till att fyllningen blev för lös förblir ett mysterium än så länge men jag tror att det kan vara på grund av den färskosten jag använde. Åtminstone så vet jag nu detta till nästa gång och kan göra det bättre!

Nathan vispar..
..och när jag vispar.
               


måndag 17 februari 2014

Brown sugar shortbread

Tack för receptboken PV! 
Många spännande recept och så mycket mer än bara vanliga tårtor och kakor! Det är inte enkla recept men när man lyckas med dom så både ser det och smakar det underbart. Här är när jag gjorde Brown sugar shortbread.
Det hjälpte mycket att ha dom i kylen innan man skar dom och jag märkte en klar skillnad när degen blev för varm var det svårt att få raka kanter. De var en aning sköra när de kom ut ifrån ugnen och när jag doppade dom i chokladen men det var förmodligen för att jag hade bråttom och inte hade tillräckligt med tid till att låta dom svalna. Mesta dels av dom förblev hela och goda!




Snygg måttsats som jag fick av Nils och Jonathan, man tackar! 



måndag 3 februari 2014

Färdigutbildad!

Den 17/1, färdigutbildad konditor och bagare!

Efter ett år som lärling på Conditori Fantasi och Darins  blandat med studier i Näringslära- och livsmedelskunskap samt Hygien så är jag klar med min utbildning som konditor och bagare.

Under min tid på Fantasi fick jag använda mig av min kreativitet när jag gjorde tårtor och bakelser till butiken eller beställningar till kunder. På Fantasi var ingen beställning omöjlig så det dök upp många roliga utmaningar. Det är detta jag brinner för, att skapa konditorivaror, att se de små detaljerna och göra det lilla extra! Tillsammans med trevliga arbetskamrater som alla bidrog till att lära mig vad de kunde fick jag mycket kunskap från olika håll och kunde därefter skapa min egen uppfattning och hitta min egen väg.

På Darins skapade vi bröd och frukostbullar samt wienerbröd. Det tog en tid att vänja mig till att arbeta natt och dessutom med bröd men även detta kom jag underfund med efter hand. Bara att vara där och se allting som hände runt omkring mig var lärorikt och efterhand fick jag arbeta mig uppåt i arbetsuppgifterna. Från att väga upp degen, rundriva, slå upp bröd, bräcka, doppa i olika toppingar till att blanda degarna, sätta in i jäsrummet, ta ut ifrån ugnen till att kavla wienerdeg självständigt.

Min utbildning har varit en spännande utveckling och jag har alla runt omkring mig att tacka. Alla mina arbetskamrater, mina två handledare Johan och Magnus, min lärare Åke Duvander, mina föräldrar och min Nathan som varit där och stöttat mig genom dagarna och nätterna. Tack!

Nu är jag utbildad konditor och söker efter nästa utmaning och jobb 
som kan ta mig till nästa nivå! 


Några av tårtorna jag gjort på Conditori Fantasi.

Wienerbröd jag gjort på Darins.

Chokladtårtan jag gjorde när jag kom hem.


lördag 21 december 2013

Rocky Roads

Andra gången i år som jag gjort rocky roads nu och dom blir ju bara godare och godare för varje gång! De salta jordnötterna är perfekta med den sega dumlekolan och de söta små marshmallowen och sedan den underbara chokladen över allt det. Julgodis är awesome!



måndag 16 december 2013

onsdag 11 december 2013

Pepparkakas praliner!

Så här blev de färdiga pepparkakas pralinerna!

Chokladskal med pepparkakasganache, 
täckta med vit choklad och pepparkakaskross!

måndag 9 december 2013

Bakdag på fler ställen än i sverige!

Idag fortsatte jag med mina pepparkakspraliner som jag påbörjade igår. Igår gjorde jag chokladskalen.

Pralin formar penslade med choklad som jag fått av Ana!


Pepparkaks ganache som louise också hjälpte med :)
Pepparkaksganache:

20 g Honung, 15 g farinsocker, 20 gram sirap kokas upp.
Tillsätt 2 g av Kanel, Ingefära, kryddnejlika. Efter en minut tillsätt 2,5 dl grädde. Koka upp.
Häll över 400 g hackad mörk choklad rör runt och tillsätt 40 g smör.

Fyllda pralinskal med pepparkaksganachen.

Imorgon ska jag fortsätta och locka dom med smält choklad samt strö över pepparkakassmulor. 
Idag var det inte bara jag som bakade utan även Nathan ska få sin plats i rampljuset! 
Efter att jag gjorde mitt inlägg om min citronpaj ville han gör sin egen variation på den och om jag skulle fått chansen till att få smaka skulle jag till och med brutit min "inte äta godis dag" för det!





*stolt över Nathan*


torsdag 5 december 2013

Favorit i repris

Idag blev det ännu en lyxig torsdag med planka. Fläskfile med baconinlindad sparris och med en hemmagjord bearnaisesås som inte skar sig!! Sen skar den sig när jag värmde upp den igen...

MEN sen hittade jag ett sätt att fixa det på, vispa upp en äggula och lite ljumet vatten, droppa sedan ner den skurna såsen och tadaa, Fixat! :D

Suuushi

Efter några timmar i köket blev det äntligen sushi till föräldrarna och mig! :)

Ikeas bröd!

Ikeas egna bröd, Lättaste brödet att göra någonsin. Häll i vatten, skaka, häll i formen, jäs, ugn = klart! :D

Jultider

Prinsesstårta med juldekoration på Conditori Fantasi.

En månad och 12 dagar kvar sen är jag klar med konditor/bagare utbildningen! :D

måndag 18 november 2013

Köttfärspaj

Idag blev det köttfärspaj som förmodligen är en av mina favoriter bland matpajer! Receptet är hittat på bästaste Matklubben.se (Receptet)! Såsen är underbar och gör detta till bästa kombon!


söndag 17 november 2013

Julmässa på Yllan



Satt och modellerade julfigurer tillsammans med 
barnen (och några vuxna) som ville komma och testa på!

fredag 15 november 2013

Små Halloween cupcakes! :)

Till min halloween fest gjorde jag små hallon cupcakes formade som spöken, dödskallar, pumpor och monster. Gjorde även nyttiga tilltugg (clementiner) som blev pumpor med grönt marsipanskaft. 





Fixar bålet utklädd till Morticia Addams :)